Završna tribina projekta „Umreženi u krizi“: Fokus na ključne momente i rezultate projekta
Objavljeno: 16.12.2022.
Projekt Umreženi u krizi koji je trajao godinu dana s partnerima EMA i Udruga IKS priveden je kraju.
Kraj projekta obilježile smo završnom tribinom na kojem smo predstavile aktivnosti projekta, a zasluženi fokus tribine pripao je nekim od njegovih važnijih rezultata: predstavljanju mapiranja potreba i edukativnim materijalima.
Koordinatorica EME, Barbara Perasović Cigrovski, predstavila je projekt i potrebe obitelji:
„Ovaj projekt nam je pomogao strukturirati udrugu i ojačati stvari koje su nevidljive, no važne za održivost rad udruge, a samim time i programa kojima pružamo podršku koriscnima.“. Kao što je Barbara istaknula na tribini, mapiranje potreba koje je zatim uslijedilo iz više je razloga okosnica projekta: “Na njemu smo slušale same korisnike – slušale smo kako opisuju svoja iskustva, kako ih vrednuju, i što oni misle da mi – pod „mi“ mislim na građane, predstavnike civilnog društva, predstavnike vlasti i pedagoške djelatnike – možemo napraviti. Njihovi odgovori su nam pomogli razumjeti neodgovorene potrebe, ali i kreirati rješenja kojima pak svi mi na svoj način možemo doprinjeti. Neka od tih rješenja smo i ponudili na samom projektu, neka već čine dio naših programa i partnera, a neke ćemo uključiti u planove i strategije u budućnosti.”.
Iskustva roditelja i djece uslijed krize uvjetovanom pandemijom i potresom možemo sažeti u nekoliko kategorija:
• sagorijevanje roditelja, posebno uslijed online nastave
• opća nesigurnost i gubitak kontrole
• narušeno mentalno zdravlje uslijed potresa i brige za zdravlje najbližih
• financijska nesigurnost
No, iako su pandemija i potres iza nas, istraživanje je ukazalo kako je kriza još uvijek tu: posljedice krize se osjećaju, a sama kriza produbila je već postojeće probleme: roditeljsko sagorijevanje nastavak je teškoća s usklađivanjem obiteljskog i poslovnog života; financijska nesigurnost još se više osjeća, opća nesigurnost i stresori nisu riješeni kod dijela obitelji radi manjka stručnog osoblja i neosviještenosti o mentalnom zdravlju. Online nastava također je ukazala na probleme školstva: fokus na ocjene i posljedično pretjerano oslanjanje na učenje van škole, uz istovremeno premali fokus na razvoj socio-emocionalnih kompetencija.
Socijalizacija koja se inače odvija na nastavi izostala je, no škole nisu ponudile sustavna rješenja nakon povratka u školu za niti jedno od navedenih problema.
Na neke od potreba proizašlih u istraživanju odgovorile smo u tijeku projekta. Neka su predložili i sami ispitanici:
• EMA je odgovorila prvenstveno na problem podrške učenju kroz radionice „Bez stresa u školu“ za roditelje i školarce, u kojima je nastojala smanjiti pritisak na ocjene i gradivo koje obitelji dovodi do stresa i sukoba.
• Ambidekster je pružio podršku učenju učenicima. Organizirali su i druženja roditelja s ciljem povećanja roditeljskih kompetencija, s obzirom da roditeljsko sagorijevanje proizlazi i iz manjka kompetencija i samopouzdanja.
• Udruga IKS je odgovorila na potrebu roditelja djece iz manjih sredina: roditelji iz Petrinje rekli su nam kako nema dovoljno sadržaja za djecu predškolske dobi. Organizirali su lutkarsku predstavu za djecu, uz mogućnost druženja i međusobnog povezivanja roditelja.
Na projektu smo također izradile publikacije – edukativne materijale na tri teme ponuđene od sudionika istraživanja.
Na tribini smo daljnjim izlaganjima predstavnica uključenih organizacija dale mjesta za predstavljanje te tri teme i edukativnih materijala:
KAKO KREATIVNO UČITI I PODUČAVATI
Martina Šimunić iz Ambidekster kluba istaknula je važnost uključenosti roditelja u školski život i obaveze djece, kao i faktore koji utječu na loš akademskih uspjeh i rizik od ispadanja iz sustava obrazovanja. Online nastava stvorila je još veći jaz između očekivanog gradiva i mogućnosti njegovog savladavanja, a ove publikacije izrađene su sa željom da škola bude lakša svima. Publikacije sadrže letak za roditelje, prezentaciju za učenike i prezentaciju za nastavnike.
KAKO S DJECOM PRIČATI O TEŠKIM TEMAMA
Ivana Habuš Kraljević iz EME navela je kako je u krizi pojačan interes za ove teme, no da roditelji oduvijek imaju poteškoća s prenošenjem svojih stavova i znanja djeci. Objasnila je kako teških tema ima mnogo – teško je sve što je odraslima teško, i baš zato dolazi do toga da se izbjegavaju ili neadekvatno prenose djeci. Publikacije sadrže letak i brošuru za roditelje, te video za roditelje i stručnjake.
DOBROBITI VOLONTIRANJA ZA MENTALNO ZDRAVLJE
Sabina Stipanec Grgić iz Udruge IKS sažela je temu publikacija tako što je predstavila vlastito iskustvo, tj. iskustvo članova i članica njezine udruge nakon potresa u Petrinji. Uspostava podrške i pomoći drugima kroz udrugu pomogla je bržoj koordinaciji i pomoći stradalima u potresu, ali i pomagačima da se nose s izuzetno stresnom situacijom. U želji da i drugi razumiju zašto pomoć drugima može pomoći i nama te da se potakne volontiranje djece i mladih, nastale su ove publikacije: prezentacija za odrasle i letak za djecu o tome kako se uključiti u volontiranje.