Interkulturalnost, ravnopravnost i uvažavanje različitosti
Objavljeno: 09.10.2014.
Naša šarena Dubrava - živjeti različitosti kao bogatstvo
Interkulturalnost, ravnopravnost i uvažavanje različitosti:
Kada radite i djelujete u raznolikoj gradskoj četvrti kao što je Dubrava, neizbježno je dotaknuti se svom radu i življenju teme različitosti i interkulturalnosti.
Zbog velikog broja doseljeničkih obitelji, mnogo je kulturalnih razlika na jednom prostoru, pa nažalost često dolazi do sukoba i nerazumijevanja pripadnika različitih kulturnih krugova.
Nesnošljivost i sukobi, velikim dijelom proizlaze iz nedovoljnog poznavanja kulturalnih razlika, stoga je jedan od ciljeva djelovanja Ambidekster kluba, omogućiti osviještenost mladih kako je strah od različitosti uvelike odgovoran za predrasude i sukobe na nacionalnoj, vjerskoj ili etničkoj osnovi. Mladi koji su uključeni u aktivnosti Ambidekster kluba dolaze iz različitih kulturoloških sredina, različitog nacionalnog i etničkog podrijetla te vjerskih svjetonazora. Tijekom svog odrastanja i školovanja, dijeleći školske klupe, družeći se po kvartovskim parkovima, odrastajući u istoj lokalnoj zajednici mladi uočavaju različitosti među njima: od imena, preko vjerskih običaja, vrijednosti kojima ih u obitelji podučavaju, pa čak i načina na koji izgovaraju određene riječi ili rečenice. Mladi uočavaju međusobne razlike i pravo je pitanje kako ih usmjeriti da te međusobne razlike žive kao bogatstvo, a ne kao povod sukoba i netrpeljivosti.
Interkulturalizam kao pojam i vrijednost koju Ambidekster promiče ne znači samo načelno prihvaćanje i toleriranje drugačijeg , interkulturalizam znači promatrati te različitosti kao priliku da jedni od drugih učimo i rastemo u tim različitostima.
Kroz većinu projekata, posebice kroz edukativne radionice koje provodimo u osnovnim i srednjim školama na području Dubrave, interkulturalizam zauzima posebno mjesto. Kroz razne interaktivne aktivnosti i iskustveno učenje mladi osvještavaju što zaista znači biti drugačiji, što znači biti manjina u određenom društvu i što znači biti na margini društva samo zbog nacionalnog ili etničkog podrijetla. Učenje o bogatstvu interkulturalnosti pri tome nije svedeno na tehničko iznošenje informacija o tome što znači interkulturalnost, kroz aktivnosti učenici dobiju priliku da kroz interaktivne radionice i metode iskustvenog učenja (dramska pedagogija, grupni rad, javne tribine, kreativno izražavanje) i sami kritički promišljaju i istražuju značenje pojma interkulturalnosti kao i onoga što ona predstavlja u praksi.
Iskustvo koje Ambidekster ima u provođenju radionica na temu interkulturalnosti pokazuje da put od straha do prihvaćanja drugačijeg vrlo kompleksan i zahtijeva dugotrajna i sinergijska ulaganja u lokalnoj zajednici. Međutim, iskustvo nam isto tako govori da je ponekad dovoljno pokrenuti jedan kotačić u sustavu promjene, a ostali se, nakon toga pokreću i sami. Volimo vjerovati, a ponekad je to i zorno vidljivo, da nakon naših radionica mladi čine nove iskorake prema prihvaćanju različitosti i da je zbog toga naša šarena Dubrava ali i društvo u cijelini bolje mjesto za život.